Internet markkinointi erottaa jyvät akanoista ja sen avulla pienikin yritys voi kilpailla isoja kansainvälisiä yrityksiä vastaan, kunhan vain valitsee taistelunsa oikein. Internet markkinonnissa sisältö ja asiakkaan lisäarvo on kuningas. Isolla rahalla ei välttämättä saa hyvää sisältöä.

Yrityksellä on usein myös rajalliset resurssit huutaa viestiään mahdollisimman isolle yleisölle. Onkin tärkeämpää miettiä, miten omasta markkinointiviestinnästä saadaan niin kiinnostavaa, että sen ääreen etsiytyvät vain potentiaaliset, yrityksen palveluista kiinnostuneet asiakkaat. Pienellä markkinointibudjetilla ei ole varaa viestiä kaikille, joten viesti on kohdistettava tarkkaan oikeille asiakkaille. Tällöin investoinnille saadaan paras mahdollinen tuotto.

Internet markkinoinnilla uutta kilpailukykyä!

Alla saat 9 yksinkertaista vinkkiä, joiden avulla voit hyödyntää internet markkinointia yrityksesi markkinoinnissa:

1. Määritä asiakasryhmäsi tarkkaan.

Mikäli sinulla on Opel-merkkisiin henkilöautoihin erikoistunut autokorjaamo Herttoniemessä, älä markkinoi kenelle tahansa ja missä tahansa. Kohdista markkinointisi potentiaalisiin asiakkaisiin, jotka etsivät Herttoniemestä korjaamopalvelua Opel-merkkiselle autolleen.

Pyri löytämään markkinarakoja, joiden asiakkaita ei palvella ollenkaan tai huonolla laadulla. Älä ahnehdi liian isoa markkinaa, sillä joudut vain taistelemaan isompien kilpailijoiden kanssa. Saavuta ensin kärkiasema yhdessä markkinaraossa ja laajenna sitten palvelu- tai tuotetarjontaasi isommalle yleisölle.

2. Määritä internet markkinoinnillesi tavoitteet ja strategia niihin pääsemiseksi.

Älä tee mitään, mitä et pysty perustelemaan tavoitteisiin pääsemisen kannalta. Varmista, että kaikki määrittämäsi tavoitteet edistävät oikeaa liiketoimintaasi.

Jos tavoitteenasi on saada valtaosa Herttoniemen yrityksistä käyttämään autokorjaamo-palveluitasi, mieti…

1. Miten tavoitat yritykset
2. Mitä lupaat heille
3. Miksi heidän kannattaisi ostaa juuri sinulta
4. Miten ostaminen tapahtuu
5. Miten takaan palvelusi laadun
6. Miten toimitat palvelusi
7. Miten pidät huolta asiakkaistasi.

Strategian kannalta on tärkeintä panostaa erottautuvan kilpailuedun luomiseen. Uskalla erottautua positiivisessa mielessä.

3. Panosta Inbound-markkinointiin kalliin mainostamisen sijaan.

Inbound-markkinointi on vastakohta perinteiselle outbound-markkinoille, jossa markkinointiviestintää ja mainontaa työnnetään kohdeyleisön ja potentiaalisen asiakkaan nähtäväksi. Markkinointiguru Seth Godin kuvaa asiaa hyvin termillä “Interruption Marketing“ eli keskeyttävä markkinointi. Usein tällainen häiritsevä markkinointi ei ole sen kohteeksi joutuneen kannalta erityisen positiivista tai haluttavaa. Vaikutus silläkin tosin on.

Inbound-markkinointi sen sijaan perustuu ajatukseen, jossa yritys luo aitoa lisäarvoa tuottavaa sisältöä:

• Joka löytyy helposti
• Ansaitsee kohdeyleisönsä huomion
• Aktivoi kohdeyleisön
• Saa palaamaan sisällön pariin
• Kannustaa jakamaan sisältöä muille

Inbound-markkinointi on syntynyt tarpeeseen, jossa perinteinen markkinointiviestintä ei enää toimi. Tällaisessa tilanteessa markkinoinnin on tarjottava viestintää, joka kiinnostaa sille altistuvaa yleisöä.

Inbound-markkinoinnilla säästät mainontakuluissasi, mutta sen avulla ei voi saavuttaa pikavoittoja. Huolehdi, että sinulla on toimintaasi sopivat sosiaalisen median profiilit. Tuota niihin hyödyllistä ja aktivoivaa sisältöä säännöllisesti. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa, älä vain mainosta.

4. Panosta hakukoneoptimointiin.

Hakukoneoptimoinnilla saat sivusi näkymään hakutuloksissa, kun potentiaalinen asiakas hakee palveluitasi tai tuotteittasi.

Keskimäärin 42 % hakukoneen käyttäjistä klikkaa ensimmäistä hakutuloksen linkkiä, 11 % toista ja 8 % kolmatta. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että sivustosi olisi edes ensimmäisellä hakutulossivulla.

Onnistunut hakukoneoptimointi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Sen sijaan, että laitat verkkomainontaan rahaa, saat hakukoneiden kautta kävijöitä, jotka ovat valmiina ostamaan tarjoamaasi palvelua tai tuotetta.

Hyödynnä myös ilmaisia verkkoanalytiikan työkaluja, kuten Google Analyticsiä. Sen avulla näet mistä eri lähteistä ja millä hakusanoilla kävijät tulevat sivustollesi, mitä he siellä tekevät, mikä on heistä kiinnostavinta sisältöä ja mikä saa heidät poistumaan sivustolta.

5. Kokeile Adwords-mainontaa.

Adwords-mainonta on Googlen maksullista hakukonemainontaa. Määrittämäsi mainokset näkyvät halutuilla hakutulossivuilla. Adwordsissä ei ole minimibudjettia ja maksat vain klikatuista mainoksista, et mainosten esittämisestä.

Adwordsin avulla voit testata myyntiargumentteja, sopivia sloganeita ja hakutermejä nopeasti ennen kuin otat ne muun markkinoinnin käyttöön. Saat sen avulla miltei reaaliaikaisia tuloksia. Poista huonosti kävijöitä tuovat mainokset ja panosta toimiviin. Kehitä mainontaa jatkuvasti.

6. Rakenna sähköpostilista.

Anna asiakkaillesi jotain aidosti arvokasta ja hyödyllistä sähköpostiosoitetta vastaan. Se voi olla esimerkiksi toimialasi ostajan opas, tuotevertailu, vinkkilista tms. Näin saat kerättyä palveluistasi kiinnostuneita liidejä.

Panosta sisältöön ja varmista, että siitä on aidosti hyötyä asiakkaallesi. Älä pelkää, että paljastat liikesalaisuuksia kilpailijoillesi. Sisällön piilottelu ei toimi internetissä hyödyksesi.

Lähetä viestejä säännöllisesti ja aktiivisesti. Älä täytä sähköposteja myyntipuheilla. Rakenna sähköpostisuorasi kolmen eri sisällön varaan: vinkkejä helpottamaan asiakkaittesi elämää, näkemyksiä toimialasi kehityksestä sekä palveluiden ja tuotteiden myyntiä. Varmista, että sähköpostimarkkinointisi on lainmukaista.

7. Panosta hyvään sivustoon ja verkkobrändiin.

Kotikutoinen ja itse tehty näyttää halvalta, ellet itse ole graafisen suunnittelun ammattilainen. Hyvin tehty, hakukoneille optimoitu ja käyttäjäystävällinen verkkosivusto maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.

Varmista, että sivusto on tehty avoimen lähdekoodin sivustojärjestelmän päälle ja että omistat siihen kaikki oikeudet. Varmista myös, että pystyt itse päivittämään sivuston rakennetta ja sisältöä helposti. Päivitä sivustoa aktiivisesti. Blogi on tähän erittäin hyvä työväline, sillä sen avulla voit parantaa myös sivustosi nettinäkyvyyttä.

8. Anna ja ota vasta sitten.

Internet markkinoinnissa on tärkeää, että annat ensin asiakkaille syyn luottaa sinuun ennen kuin oletat heidän ostavan palveluitasi.

Luottamus on internetin valuuttayksikkö. Jos tuotat asiakkaillesi lisäarvoa ilmaisen sisällön avulla, kasvatat oman toimialasi auktoriteettia ja yrityksesi luotettavuutta. Ole ensimmäisessä kohdassa määrittämäsi toimialan mielipidejohtaja.

9. Verkostoidu.

Älä jää pakertamaan yksin markkinoinnin parissa vaan verkostoidu esimerkiksi kilpailijoittesi kanssa. Älä yritä tehdä kaikkea itse, vaan käytä kumppaneita niiltä osin kuin tarvitset.

Myynti on pienen yrityksen elinehto, joten älä käytä liikaa omaa aikaasi näpertelyyn. Jos tuntuu ettet ehdi tekemään yllämainittuja asioita, niin priorisoi. Päätä mitä teet ensin ja mitä sen jälkeen. Käytä ammattilaisia mikäli et osaa itse.

Mikäli tarvitset apua internet markkinointisi suunnittelussa tai toteutuksessa niin ota yhteyttä!